Vandaag, precies een jaar geleden, heb ik de deur dicht gedaan en in de auto gestapt om het meest spannende avontuur aan te gaat. Vandaag ben ik dan ook trots om te kunnen melden dat Next Step Assistance, nu ook als bedrijf, officieel gevestigd is in Oostenrijk.

Voor mij was dat op zakelijk gebied, echt een enorme stap omdat ik het ineens heel eng vond om mij officieel uit te schrijven uit Nederland en écht alles achter te laten. Achteraf gezien was mijn stress volledig onterecht.

Natuurlijk waren er wel hobbels op de weg. In Oostenrijk is het bureaucratischer dan in Nederland en het bleek toch meer werk dan verwacht. Zo moest ik onder andere een VOG aanvragen uit Nederland en Oostenrijk, mijn bedrijfsnaam officieel laten vastleggen bij de rechtbank en een geschikte bank vinden. Dat laatste was niet eenvoudig. Al deze processen vergden veel paperwerk, veel tijd en nog meer geduld. De grootste en meest rigoureuze verandering was/is dat mijn huidige facturen BTW-verlegd zijn. Dat betekent dat ik geen BTW meer hoef te berekenen aan mijn opdrachtgevers, maar dat zij die zelf moeten afdragen in hun eigen land. Persoonlijk vind ik dat eigenlijk heel praktisch en overzichtelijk. (Heb je hier nu een specifieke vraag over dan hoor ik dat graag van je).

Ik ben op dit moment volop aan de slag en inhoudelijk is eigenlijk weinig veranderd. Ik werk nog steeds met veel met dezelfde opdrachtgevers en projecten als voorheen. Iedereen die ik spreek vindt het prima dat ik in Oostenrijk zit; sterker nog, sommigen zijn erg nieuwsgierig naar mijn internationale avontuur en dit creëert ook weer bruggetjes naar nieuwe kansen en samenwerkingen.

Via deze weg wil ik graag mijn ondersteunende team, mijn contractanten en mijn opdrachtgevers bedanken voor de loyaliteit en het vertrouwen. Zonder jullie zou dit niet mogelijk zijn geweest. Met zijn allen gaan we een mooie nieuwe periode met Next Step Assistance tegemoet! Ik kijk ernaar uit om mijn bedrijf verder te laten groeien en nieuwe kansen te benutten in Oostenrijk.